Toyota wraz z producentem maszyn budowlanych Komatsu stworzy autonomiczną wersję modelu Hilux do wykorzystania w kopalniach. Wprowadzenie pojazdu kompatybilnego z autonomicznym systemem transportowym Komatsu ma wpłynąć na wzrost bezpieczeństwa pracy górników.
Bezpieczeństwo jest priorytetem dla Toyoty. Marka konsekwentnie dąży do całkowitej redukcji ofiar wypadków drogowych, dlatego nieustannie inwestuje w technologie automatyzacji jazdy, zgodnie ze strategią mobilności dla wszystkich (Mobility for All). Współpraca z firmą Komatsu pozwoli wdrożyć technologie autonomicznej jazdy w samochodach Toyoty używanych w kopalniach, co przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa, ograniczenia liczby wypadków spowodowanych błędami ludzkimi, zwiększenia efektywności pracy oraz zmniejszenia negatywnych skutków wynikających z niedoboru pracowników.
Nowy lekki pick-up autonomiczny do pracy w kopalniach powstał na bazie Toyoty Hilux. Samochód ma przewozić części do urządzeń, w które wyposażone są kopalnie, oraz sprzęt dla operatorów takich pojazdów, jak ładowarki czy buldożery. Prototyp posiada system kontroli jazdy autonomicznej Toyoty i jest dostosowany do pracy w ramach autonomicznego systemu transportowego (AHS) Komatsu. Obecnie Hilux przechodzi testy na obiektach obu firm, a pierwszy sprawdzian u jednego z potencjalnych klientów jest przewidziany na styczeń 2024 roku.
Komatsu może pochwalić się ogromnym doświadczeniem w zakresie wdrażania autonomicznych technologii w rozmaitych zakładach wydobywczych. System AHS autorstwa tej firmy został po raz pierwszy wprowadzony do użytku już w 2008 roku. Przez ostatnie 15 lat obecności na rynku technologia ta potwierdziła swoją przydatność w zwiększeniu bezpieczeństwa i skuteczności w podnoszeniu wydajności pracy. Aktualnie funkcjonuje w ponad 650 autonomicznych ciężarówkach w 22 kopalniach na pięciu kontynentach.
Zadaniem obecnej wersji Komatsu AHS jest poruszanie się po drogach transportowych autonomicznych ciężarówek oraz aut obsługi kierowanych przez człowieka. W celu uniknięcia kolizji ciężarówki tego typu mogą zwolnić lub nawet zatrzymać się, jednak dla zwiększenia efektywności całego systemu niezbędne będzie wprowadzenie kolejnych rozwiązań z zakresu autonomii jazdy.