1. Świat Toyoty
  2. Nowości
  3. Corolla Cross rozbudowuje gamę SUV-ów
17-10-2022

Corolla Cross rozbudowuje europejską
gamę SUV-ów i crossoverów Toyoty

Pierwszy model z napędem hybrydowym 5. generacji
Nowa Corolla Cross  rozbudowuje europejską gamę SUV-ów i crossoverów Toyoty do 7 modeli. Jest także pierwszym modelem z napędem hybrydowym 5. generacji. Charakteryzuje się on większą mocą i wydajnością. Napęd na cztery koła AWD-i zapewnia jeszcze lepszą stabilność prowadzenia w trudnych warunkach drogowych.
  • Toyota wprowadza na rynek Corollę Cross – praktyczny rodzinny SUV z segmentu C. Wraz z tym samochodem marka zyskuje w Europie jeszcze silniejszą pozycję w segmencie aut kompaktowych oraz najszerszą gamę SUV-ów. Nowy model ma ułatwić osiągnięcie do 2025 roku celu sprzedaży 400 000 aut kompaktowych rocznie i udziału w segmencie C na poziomie 9%.

    Nowa Toyota Corolla Cross została wyposażona w zaawansowane technologie marki, w tym najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, który łączy najnowszą generację pakietu Toyota Safety Sense (TSS) z asystentami jazdy oraz parkowania. 

Corolla Cross jest też pierwszym globalnym modelem Toyoty, w którym zastosowano napęd hybrydowy 5. generacji. Układ napędowy oparto na 2,0-litrowym silniku benzynowym. Został on skalibrowany pod kątem większej dynamiki dostosowanej do stylu jazdy europejskich kierowców, z bardziej bezpośrednimi reakcjami auta na wciśnięcie pedału przyspieszenia. Osiągi napędu wspiera bardzo sztywna platforma GA-C oraz wysokiej jakości zawieszenie.

Opcjonalnie dostępny jest też inteligentny napęd na wszystkie koła AWD-i, który (w porównaniu do hybryd 4. generacji) został udoskonalony, otrzymując tylny silnik elektryczny o większej mocy (40 KM) i wyższym momencie obrotowym (84 Nm). 

Nowością jest tu również Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3"). Oferowany w standardzie we wszystkich wersjach ekran można spersonalizować pod względem wyglądu oraz wyświetlanych treści. Współpracuje on z nowym systemem multimedialnym Toyota Smart Connect® z szybszym procesorem, 10,5'' ekranem dotykowym HD, dostępem do usług online i łatwą integracją ze smartfonem. 

W Europie sprzedaż Corolli Cross rozpocznie się jesienią 2022 roku.

COROLLA CROSS – PRAKTYCZNY SUV W EUROPEJSKIM STYLU

  • Model zaprojektowany z myślą o europejskich kierowcach

    Nowy SUV Toyoty został stworzony z myślą o europejskim rynku. Stylistykę przodu definiuje dwudzielny trapezoidalny grill i wąskie światła bi-LED, a w wyższych wersjach także LED-owe światłowody i sekwencyjne kierunkowskazy. Z tyłu charakter SUV-a podkreślają szerokie nadkola. Od wersji Style auto otrzymuje przyciemniane tylne szyby, relingi dachowe i 18'' felgi aluminiowe.

    Corolla Cross ma 4460 mm długości, 1825 mm szerokości, 1620 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi 2 640 mm. Wymiarami plasuje się pomiędzy modelami Toyota C-HR oraz RAV4, czyli w samym sercu segmentu C-SUV.

Praktyczne wnętrze

Kabina Corolli Cross została tak zaprojektowana, aby kierowca i każdy z pasażerów miał doskonałą widoczność oraz wystarczającą przestrzeń nad głową i na nogi. Samochód wyposażono w duże boczne okna. Opcjonalnie dostępny jest również dach panoramiczny. 

Dostęp do bagażnika jest wygodny, a wszystko to za sprawą niskiego progu załadunkowego na wysokości 720 mm (jeden z najniższych w klasie) i wysoko otwieranej klapy bagażnika. Pojemność bagażnika w wersji z silnikiem 2.0 Hybrid Dynamic Force 197 KM e-CVT wynosi 436 l.

W całej kabinie jest wiele schowków, a także porty USB i stację do bezprzewodowego ładowania telefonu w konsoli centralnej. 

NAPĘD HYBRYDOWY 5. GENERACJI

Nowa Toyota Corolla Cross jest pierwszym globalnym modelem marki, w którym zastosowano napęd hybrydowy 5. generacji. Stanowi on wyjątkowe połączenie mocy, dynamiki, kultury pracy i przyjemności z jazdy oraz wydajności i oszczędności paliwa.

Lepsze osiągi

Do wyboru jest układ hybrydowy z silnikiem 2.0 napędzającym przednią oś lub z inteligentnym napędem na cztery koła AWD-i. Łączna moc zestawu wynosi 197 KM (145 kW).  

Od 0 do 100 km/h samochód z napędem AWD-i przyspiesza w 7,5 s, z napędem na przednią oś – w 7,6 s. Średnie zużycie paliwa wynosi odpowiednio 5,3–5,4 l/100 km i od 5,0–5,2 l/100 km, a emisja CO2 od 120–122 g/km i 114–116 g/km.

Dopracowana technologia hybrydowa

  • Toyota stale udoskonala swoje hybrydy. Tak było również w przypadku napędu hybrydowego 5. generacji. Wszystkie jego elementy są zdecydowanie mniejsze i lżejsze od tych, które były stosowane w poprzedniej wersji. Pozwoliło to utrzymać niskie zużycie paliwa przy większej mocy i lepszych osiągach. 

    System wykorzystuje nową jednostkę sterującą PCU, która pracuje ciszej i ograniczyła straty energii o 6%. Wersja AWD-i otrzymała PCU z tyłu, która przynosi korzyści pod względem masy i objętości układu.

Toyota przeprojektowała także układ przeniesienia napędu. Zastosowano nowe układy smarowania i rozprowadzania oleju, które wykorzystują olej o niskiej lepkości. Przyczynia się to do poprawy wydajności i zwiększenia mocy poprzez zmniejszenie strat elektrycznych i mechanicznych. 

Bateria litowo-jonowa

Nawy napęd charakteryzuje się większą wydajnością. Jest to efekt zastosowania nowego akumulatora litowo-jonowego, o 40% lżejszego od baterii niklowo-wodorkowej w napędzie 2.0 poprzedniej generacji. Dzięki temu można pokonywać dłuższy dystans w trybie wyłącznie elektrycznym.

Zoptymalizowany został także układ chłodzenia baterii, który pracuje ciszej i zapewnia ogniwom dłuższą żywotność. 

Lepsze właściwości jezdne

Nowy układ hybrydowy 5. generacji charakteryzuje się lepszymi właściwościami jezdnymi. Działanie przepustnicy zostało skalibrowane pod kątem dynamicznego stylu jazdy europejskich kierowców oraz częstej zmiany prędkości na ruchliwych ulicach miast. Nowy napęd ułatwia także ruszanie oraz jazdę pod górę i w dół. Silnik benzynowy pracuje na niższych obrotach, co wpływa na cichszą jazdę podczas jazdy po autostradzie.

Inteligentny napęd AWD-i

Napęd AWD-i, dostępny dla 2,0-litrowej Corolli Cross, różni się od tego, który został zastosowany w modelu Yaris Cross. Silnik elektryczny przy tylnej osi ma 6-krotnie większą moc, która wynosi 41 KM, i trzykrotnie większy maksymalny moment obrotowy na poziomie 84 Nm.

Zapewnia optymalny rozkład momentu napędowego między przednią i tylną osią, ułatwiając ruszanie na śliskich nawierzchniach lub na luźnym podłożu oraz zwiększając stabilność podczas pokonywania zakrętów czy zmiany pasa ruchu. W normalnych warunkach moc kierowana jest tylko na przednie koła, by utrzymać zużycie paliwa na niskim poziomie. 

Układ kierowniczy, zawieszenie i hamulce

  • Elektryczne wspomaganie kierownicy zostało tak ustawione, aby zapewnić szybkie, bezpośrednie reakcje na ruchy kierownicą. Układ zawieszenia Corolli Cross wykorzystuje kolumny MacPhersona z przodu i wahacze wzdłużne z tyłu. Został zoptymalizowany pod kątem komfortu jazdy po nierównych powierzchniach. Z przodu i z tyłu zamontowano hamulce tarczowe.

SYSTEMY BEZPIECZEŃSTWA TOYOTA T-MATE

Corolla Cross została wyposażona w zaawansowane systemy bezpieczeństwa i wsparcia kierowcy Toyota T-Mate, które zapewniają ochronę zarówno kierowcy i pasażerom, jak i innym uczestnikom ruchu drogowego. A wszystko to w połączeniu ze sztywną konstrukcją nadwozia i kompletem rozwiązań z zakresu bezpieczeństwa biernego, w tym 8 poduszek powietrznych.

3. generacja systemów Toyota Safety Sense (TSS)

Najnowsza generacja systemów Toyota Safety Sense wprowadza nowe układy, a już istniejące rozbudowuje o nowe funkcje. Dzięki aktualizacjom online systemy bezpieczeństwa można teraz aktualizować automatycznie, bez konieczności odwiedzania centrum serwisowego.

Działanie systemów TSS opiera się na współpracy kamery zamontowanej na górze przedniej szyby i radaru nad przednim grillem. Nowa kamera ma dwukrotnie większy zasięg i szerszy kąt widzenia, a jej skuteczność wspiera technologia Motion 3D, która pozwala rozpoznawać obiekty trójwymiarowe. Dzięki temu ma większe możliwości monitorowania otoczenia, lepiej rozpoznaje linie na jezdni i jej krawędzie. System wcześniej wykrywa obiekty na drodze i uwzględnia więcej potencjalnych zagrożeń.

Układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia (PCS) został rozszerzony o system wykrywania pieszych, rowerzystów i motocyklistów. Rozpoznaje on więcej niebezpiecznych sytuacji w ruchu miejskim, w tym ryzyko zderzenia czołowego. 

Dodać do tego należy układ zapobiegania kolizjom na skrzyżowaniach. Monitoruje on ruch na dwóch przeciwległych pasach. Zareaguje także na rowerzystów i samochody włączające się nagle do ruchu z boku. 

Z kolei udoskonalone wspomaganie kierownicy w razie ryzyka zderzenia pomaga utrzymać samochód w granicach pasa ruchu podczas omijania pieszego, rowerzysty, zaparkowanego samochodu lub motocyklisty. 

IACC, czyli inteligentny tempomat adaptacyjny, charakteryzuje się szybszą reakcją. Kierowca ma do wyboru różne ustawienia odległości zachowywanej od poprzedzającego samochodu. Funkcja redukcji prędkości na zakręcie włącza się wcześniej, pozwalając na bardziej płynne dostosowanie prędkości do zakrzywienia jezdni.

Wspomnieć też należy o nowej funkcji tempomatu adaptacyjnego – systemie zapobiegania wyprzedzaniu z prawej strony, który podczas jazdy na drodze wielopasmowej pomaga uniknąć przypadkowego wyprzedzenia pojazdu jadącego na lewym pasie. 

Nowością jest także powiązany z kierunkowskazami układ sterowania z asystentem zwalniania. Aktywuje się podczas zmiany pasa, gdy wykryty zostanie wolniej poruszający się pojazd. Po włączeniu kierunkowskazu w kierunku zmiany pasa ruchu system rozpoczyna wspomaganie zwalniania, a następnie je utrzymuje podczas zmiany pasów, aby zwalnianie było bardziej płynne. 

Asystent utrzymania pasa ruchu (LTA) opiera się teraz na udoskonalonej technologii sztucznej inteligencji, która zapewnia mu skuteczność w jeszcze trudniejszych sytuacjach. 

Układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDA) z funkcją powrotu na zadany tor jazdy (SC) został rozbudowany o zdolność wykrywania próby omijania przeszkody. 

Funkcja utrzymania pojazdu na środku pasa ruchu również została ulepszona, dzięki czemu podczas mijania innych użytkowników drogi samochód zachowuje bezpieczną odległość w stosunku do pojazdów jadących na sąsiednim pasie.

Układ awaryjnego zatrzymania pojazdu (EDSS) monitoruje poziom aktywności kierowcy, aby zareagować w razie zasłabnięcia. Jeśli kierowca przestanie prowadzić samochód, rozlegnie się dźwięk ostrzegawczy, a przy braku reakcji samochód się zatrzyma i włączy światła awaryjne.

Układ rozpoznawania znaków drogowych (RSA) daje teraz możliwość łatwego dostosowania ustawienia aktywnego tempomatu do ograniczeń prędkości na znakach drogowych. 

Jedną z najważniejszych funkcji, które rozbudują zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego w 2023 roku, jest proaktywny asystent prowadzenia (PDA). System ten zawiera funkcję przewidywania pojawienia się przeszkody (OAA) oraz asystenta zwalniania (DA) i asystenta kierowania (SA), które operują hamulcami i kierownicą by zachować bezpieczną odległość od przeszkody. 

Funkcja OAA wykrywa obiekty z bardzo dużym wyprzedzeniem. Jeżeli pojawi się konieczność zwolnienia po tym, jak kierowca puści pedał przyspieszenia, asystent zwalniania kontroluje płynne wytracanie prędkości, na przykład podczas zbliżania się do poprzedzającego pojazdu lub zakrętu. Asystent kierowania wykrywa zakręt przed samochodem i dostosowuje siłę wspomagania kierownicy, aby ułatwić jego prawidłowe pokonanie.

Nowe systemy Toyota T-MATE

  • W najwyższej wersji Premiere Edition Corolla Cross jest wyposażona w zaawansowanego asystenta parkowania Toyota Teammate. Układ korzysta z 12 kamer monitora panoramicznego 360 stopni oraz z 12 czujników ultradźwiękowych, aby płynnie wprowadzić samochód na miejsce postojowe. Kierowca musi tylko obserwować otoczenie i w razie potrzeby obsługiwać dźwignię skrzyni biegów. System zapamiętuje często używane miejsca postojowe, np. pod domem lub koło biura. Może też zaparkować przodem na parkingu z miejscami prostopadłymi. 

Monitor panoramiczny z systemem kamer 360 stopni (Panoramic View Monitor) daje pełny podgląd najbliższego otoczenia pojazdu podczas manewrowania. System monitorowania martwego pola w lusterkach (BSM) i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu (RCTA) z funkcją hamowania informują o ryzyku kolizji podczas wyprzedzania i cofania. System ostrzegający kierowcę wysiadającego z samochodu, że tylna kanapa jest zajęta, zapobiega niezamierzonemu zamknięciu w samochodzie dzieci lub pozostawieniu rzeczy na tylnych siedzeniach.

Asystent bezpiecznego wysiadania pomoże uniknąć kolizji po otwarciu drzwi z nadjeżdżającym samochodem, rowerem czy zbliżającym się pieszym. 

Bezpieczeństwo bierne

Konstrukcja nadwozia oparta została na platformie TNGA-C. Zapewnia ona solidną ochronę w razie kolizji, skutecznie pochłaniając i rozpraszając siłę uderzenia. W kluczowych obszarach nadwozia zastosowano lekkie, lecz mocne i odporne materiały. Elementy konstrukcji zostały połączone wieloma dodatkowymi punktami zgrzewania. 

Pojazd standardowo jest wyposażony w 8 poduszek powietrznych, w tym centralną poduszkę między przednimi fotelami, która w razie kolizji zapobiega zderzeniu się ze sobą kierowcy i pasażera.

TECHNOLOGIE CYFROWE

Nowa Corolla Cross została wyposażona w zaawansowane technologie cyfrowe, takie jak Digital Cockpit czy system multimedialny Toyota Smart Connect®.

Digital Cockpit

Nowa Corolla Cross to pierwszy model Toyoty wyposażony w Digital Cockpit – cyfrowy wyświetlacz na tablicy wskaźników (12,3"). Jest on dostępny w standardzie dla wszystkich wersji.

Sterowanie wyświetlaczem jest intuicyjne, a informacje dobrze widoczne. Każdą sekcję można spersonalizować (np. pod kątem zużycia paliwa, pracy układu hybrydowego czy nawigacji). Do wyboru są również różne layouty graficzne: Casual, Smart i Tough Sporty. Zmiany na ekranie są łatwe do wprowadzenia za pomocą przełączników na kierownicy. 

System multimedialny Toyota Smart Connect®

Corolla Cross została wyposażona w nowy system multimedialny Toyota Smart Connect® z wydajnym procesorem i 1,5'' ekranem dotykowym w rozdzielczości HD. Dzięki bezprzewodowym aktualizacjom system będzie zyskiwał nowe funkcje i usługi w trakcie użytkowania samochodu.

Dodać do tego należy interfejsy Apple CarPlay* i Android Auto™, nawigację Connected z mapami online i 4-letnią darmową transmisją danych, inteligentnego asystenta głosowego.

Usługi zdalne MyT

Aplikacja MyT Toyota zapewnia stały dostęp do informacji o samochodzie, takich jak poziom paliwa czy jego lokalizacja. 

W standardzie dostępne są też usługi zdalne MyT, takie jak zdalne sterowanie klimatyzacją, uruchamianie świateł awaryjnych czy blokowanie zamka centralnego poprzez aplikację MyT.

DROGA DO NEUTRALNOŚCI KLIMATYCZNEJ

Do 2050 roku Toyota planuje osiągnąć neutralność klimatyczną. W tym celu stara się obniżać emisyjność transportu i doskonali swoje napędy. 

Toyota inwestuje też w rozwój i produkcję baterii, zarówno z myślą o samochodach elektrycznych, takich jak średniej wielkości SUV Toyota bZ4X, jak i dla aut hybrydowych. Masowo produkowane hybrydy są oferowane w przystępnych cenach i wybierane co roku przez miliony kierowców, co obniża emisyjność transportu i przyspiesza elektryfikację samochodów. 

Toyota zakłada, że do 2025 roku hybrydy i hybrydy plug-in będą stanowiły 80% sprzedaży nowych pojazdów marki w Europie Zachodniej, w tym w Polsce, a 10% udziału w sprzedaży osiągną auta bezemisyjne. 

Do 2030 roku 50% aut sprzedawanych w regionie będzie wyposażonych w bezemisyjne napędy, a zakłady produkcyjne Toyoty staną się w 100% neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. 

Do 2035 roku wszystkie auta marki dostępne w Europie Zachodniej będą bezemisyjne.

* Apple CarPlay jest znakiem towarowym Apple Inc.

Specyfikacja Toyoty Corolli Cross

Silnik benzynowy   FWD AWD-i
Typ   Dynamic Force 2,0 l, 4-cylindrowy, rzędowy
Mechanizm zaworów   DOHC, 16 zaworów, układ dolotowy VVT-iE, układ wylotowy VVT-i 
Pojemność skokowa   1987
Średnica cylindra x skok tłoka mm 80,5 x 97,5
Stopień sprężania (:1) 13,0 14,0
Moc KM (kW) / obr/min 171 (126) / 6600 152 (112) / 6600
Maksymalny moment obrotowy Nm / obr/min 202 / 4400-4900 188-190 / 4400-5200
Napęd hybrydowy   FWD AWD-i
Bateria   litowo-jonowa
Liczba ogniw   60
Napięcie znamionowe V 3,7
Pojemność kWh 4,08
Przedni silnik
Moc KM (kW)  113 (83) 152 (112) / 6600
Maksymalny moment obrotowy Nm  206
Tylny silnik
Moc KM (kW)   41 (30)
Maksymalny moment obrotowy Nm   84
Łączna moc układu hybrydowego KM (kW) 197 (146)
Przekładnia   eCVT
Stopień przełożenia   3.605
Osiągi   FWD AWD-i
Prędkość maksymalna km/h 180
Przyspieszenie 0-100 km/h s 7,6 7,5
Zawieszenie FWD AWD-i
Przednie MacPherson
Tylne podwójne wahacze 7,5
Wymiary zewnętrzne   FWD AWD-i
Długość mm 4460
Szerokość mm 1825
Wysokość mm 1620
Rozstaw osi mm 2640
Przedni zwis mm 955
Tylny zwis mm 865
Zużycie paliwa   FWD AWD-i
Średnio l/100 km 5,0-5,2 5,3-5,4
Pojemność baku l 43
Emisja CO2   FWD AWD-i
Norma emisji spalin   EURO 6 AP
Średnio g/km 114-116 120-122