W roku 2021 Europejskim Samochodem Roku została czwarta generacja Toyoty Yaris. Auto zwyciężyło glosami jury składającego się z 59 dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 krajów Europy. Nowy Yarisa powtórzył sukces sprzed 21 lat, kiedy to w konkursie European Car of the Year 2000 wygrała pierwsza generacja tego modelu.
Jurorzy tegorocznej edycji konkursu zwrócili uwagę na atuty hybrydowego napędu nowego Yarisa – jego płynną jazdę, niską emisję i przystępną cenę. Nowy Yaris został doceniony także ze względu na atrakcyjną stylistykę, bardzo dobrą dynamikę i najwyższy poziom bezpieczeństwa w klasie aut miejskich. Uznanie ekspertów COTY zyskał także model GR Yaris, będący sportową odmianą miejskiej Toyoty. Odegrał on znaczącą rolę w ponownym rozbudzeniu zamiłowania europejskich kierowców do hot hatchy.
Ogłoszenie zwycięzców konkursu European Car of the Year 2021 nastąpiło tuż po tym, jak Yaris zdobył pozycję najpopularniejszego samochodu w Europie. Stało się to po raz pierwszy w historii tego modelu. W styczniu miejski hatchback Toyoty zanotował ponad 18 000 rejestracji. Jest to najlepszy dowód na to, że europejscy kierowcy zgadzają się z werdyktem jury konkursu.
„Zwycięstwo Yarisa to ogromny zaszczyt dla Toyoty. Chcę podziękować jurorom COTY za ich uznanie. Pragnę skorzystać z okazji i pogratulować naszym zespołom projektowym w Europie i Japonii ich pasji i zaangażowania. Jest to najlepszy Yaris w historii, który – zgodnie z intencjami Akio Toyody – wywołuje uśmiech na twarzach naszych klientów” – podkreślił Matt Harrison, wiceprezydent Toyota Motor Europe.
Konkurs, podczas którego wyłaniany jest Europejski Samochód Roku, odbywa się od 1964 roku. Jego jury składa się 59 doświadczonych dziennikarzy motoryzacyjnych z 22 europejskich krajów, w tym dwóch dziennikarzy z Polski. Co roku międzynarodowe grono ekspertów ocenia modele, które pojawiły się na europejskim rynku w minionym roku, i wybiera spośród nich najlepszy samochód. W tegorocznej edycji konkursu rozpatrywano 29 nowych modeli.
Toyota już trzy razy zwyciężyła w konkursie European Car of the Year. Yaris zdobył tę najbardziej prestiżową nagrodę w Europie w 2000 i 2021 roku, zaś w 2005 roku wygrał hybrydowy Prius drugiej generacji.

Czwarta generacja Toyoty Yaris zadebiutował w Europie w ubiegłym roku, wprowadzając do segmentu pełny napęd hybrydowy czwartej generacji, najbardziej rozbudowany zestaw systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, a także centralną poduszkę powietrzną między fotelem kierowcy i pasażera. Model został zaprojektowany na modułowej platformie GA-B z serii TNGA. Nowa konstrukcja wyróżnia się pod względem sztywności, dopracowanego zawieszenia i nisko położonego środka ciężkości.
Nowy Yaris został zaprojektowany przez studio ED2 Toyoty pod Niceą. Jego produkcja odbywa się w fabryce Toyota Motor Manufacturing France w Valenciennes. Napęd hybrydowy oraz konwencjonalny silnik 1,5 l do tego modelu są produkowane w technologii TNGA w fabryce TMMP w Polsce.