Toyota i EODev

wprowadzają wodorowy generator dla jachtów

2020-10-06

Toyota Motor Europe (TME) i Energy Observer Developments (EODev) opracowały nowy modułowy generator prądu REXH2 do zastosowania na jachtach, oparty na wodorowych ogniwach paliwowych Toyoty. Zostanie on zamontowany i przetestowany na elektrycznych jachtach marki HYNOVA.

Wodorowy generator REXH2

Nowy modułowy generator prądu REXH2 to wspólne dzieło TME i EODev. Został on oparty na wodorowych ogniwach paliwowych Toyoty przystosowanych do pracy w trudnych warunkach na morzu i przetestowanych podczas eksperymentalnego rejsu bezemisyjnego jachtu Energy Observer. Na pokładzie tej jednostki moduł ten służył na dystansie 7000 mil morskich, między innymi na Oceanie Atlantyckim.

Hybrydowa technologia wodorowo-elektryczna w generatorze REXH2 umożliwia poruszanie się po morzach i wodach śródlądowych bez zużycia paliw kopalnych, emisji CO2 i spalin oraz generowania hałasu.

Wodorowy jacht elektryczny HYNOVA 40

Nowy generator REXH2 został zainstalowany na 12-metrowym jachcie HYNOVA 40. Jest to łódź z napędem elektrycznym zasilanym baterią, która została dodatkowo wyposażona w generator wodorowy. Jest to pierwsza łódź rekreacyjna wyposażona w ogniwa paliwowe.

Moduł ogniw paliwowych Toyoty w generatorze REXH2 ma moc 60 kW i opiera się na elementach napędu Toyoty Mirai. Badania rozwojowe prowadzone przez Toyotę i EODev pozwoliły dostosować go do pracy na morzu.

„Bardzo nas cieszy kolejna okazja do testowania naszej technologii wodorowej w branży morskiej. Po tym jak opracowany przez nas moduł ogniw paliwowych z powodzeniem pracował na jachcie Energy Observer, poddaliśmy go kolejnym modyfikacjom, by przystosować go do generatora REXH2. Wspólnie z zespołem EODev udowodniliśmy, że już dziś możliwe jest wprowadzenie na rynek bezemisyjnych i cichych generatorów wodorowych do różnych zastosowań w transporcie i energetyce. To pozwoli zdekarbonizować zużycie energii i przyspieszyć rozwój gospodarki opartej na wodorze” - powiedział Thiebault Paquet, dyrektor Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe.

Wodór paliwem przyszłości

Toyota od lat konsekwentnie realizuje swoją strategię poszerzania stosowania ogniw paliwowych o kolejne branże i dziedziny. Jest to możliwe dzięki uniwersalności tej technologii. Zespół Fuel Cell Business Unit w Toyota Motor Europe oferuje swoim partnerom nie tylko ogniwa paliwowe, lecz również wsparcie techniczne oraz doradztwo w zakresie optymalnego użytkowania technologii wodorowych w nowo opracowywanych urządzeniach i systemach.

Do tej pory technologie wodorowe Toyoty znalazły zastosowanie w samochodach osobowych i ciężarowych, autobusach i jachtach, a także w przenośnych, mobilnych i stacjonarnych generatorach o różnej skali (zarówno użytkowej, jak i przemysłowej).

Rozwój i popularyzacja technologii wodorowych mieści się w długofalowej strategii Toyota Environmental Challenge 2050, która zakłada osiągnięcie całkowitej bezemisyjności netto w globalnej działalności Toyota Motor Corporation do 2050 roku.

Katamaran Energy Observer

Energy Observer to pierwszy samowystarczalny energetycznie katamaran na wodór. Jest napędzany silnikiem elektrycznym zasilanym energią odnawialną, zarówno bezpośrednio, jak i magazynowaną w postaci wodoru. Gaz ten wytwarzany jest na pokładzie jachtu z wody morskiej.

Katamaran nie korzysta z zewnętrznego zasilania czy paliw kopalnych, nie emituje przy tym gazów cieplarnianych, tlenków azotu, cząstek stałych ani żadnych innych szkodliwych substancji, a jedynie wodę.

Od 2017 roku trwa sześcioletni rejs Energy Observera dookoła świata, w czasie którego zespół naukowców testuje nowe technologie.

Dowiedz się więcej

Nowa marka KINTO Nowa marka KINTO Dostawca nowoczesnych usług mobilności Nowy model z segmentu A powstanie w Kolinie Nowy model z segmentu A powstanie w Kolinie Dowiedz się więcej Nowa Toyota Yaris Cross Nowa Toyota Yaris Cross Dowiedz się więcej Toyota AYGO X prologue Toyota AYGO X prologue Poznaj nowy samochód koncepcyjny Debiutuje nowy elektryczny SUV Toyoty Debiutuje nowy elektryczny SUV Toyoty Pierwsza prezentacja w Szanghaju Rozpoczęła się budowa Woven City Rozpoczęła się budowa Woven City Pierwsze eksperymentalne miasto Toyoty Kompaktowy moduł ogniw paliwowych Kompaktowy moduł ogniw paliwowych Poznaj nowe urządzenie Toyoty Nowy model Toyoty z segmentu A Nowy model Toyoty z segmentu A Dowiedz się więcej o planach marki Toyota Yaris nowym liderem w Europie Toyota Yaris nowym liderem w Europie Dowiedz się więcej Toyota zwiększyła udział w europejskim rynku do 6% Toyota zwiększyła udział w europejskim rynku do 6% Dowiedz się więcej Toyota wyłącznym właścicielem fabryki w Kolinie Toyota wyłącznym właścicielem fabryki w Kolinie Sprawdź szczegóły Toyota liderem rynku samochodowego w Polsce Toyota liderem rynku samochodowego w Polsce Sprawdź szczegóły